reklama

Portál slovensko.sk - nevieme to . . .

Zámer posunúť elektronickú komunikáciu občana, alebo podnikateľa so štátom na úroveň zodpovedajúcu štandardu dnešnej doby je nevyhnutný. Verím, že sa na jeho zlepšovaní neustále pracuje, ale aká je realita?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Nechcem nikomu uberať zásluhy na tomto projekte, ale keď vidím v telke reklamné spoty, s akou radosťou a ľahkosťou vraj vybavíte už dnes mnohé úradné záležitosti elektronicky na diaľku, tak ma čerti berú. Osobná skúsenosť nepustí.

Často dostávam otázku, či je nutné, aby človek mal občiansky preukaz s čípom a či potrebuje naozaj prístup na portál slovensko.sk. Nikoho nepresviedčam, nech si to hneď a zaraz beží vybavovať. Načo? Kto by nám do elektronickej schránky čo posielal. Len raz sa pokúsila Všeobecná zdravotná poisťovňa zaslať celoplošne ročné zúčtovania zdravotného poistenia a v tom momente celý systém skolaboval. Takže hromadné zasielanie správ z portálu slovenko.sk nehrozí. Odvtedy prešiel nejaký čas, ale ani dnes nie sme ďalej. Je mi ľúto, že je to tak, lebo si uvedomujem, ako veľmi to potrebujeme pre uľahčenie života a preto, aby sme udržali krok s rozvíjajúcimi sa technológiami. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sľúbila som klientovi, nakoľko sa nezdržiava v mieste trvalého pobytu, že pozastavíme jeho živnosť elektronicky na diaľku, aby nemusel cestovať kvôli tomu domov. Jeho práca je sezónna, takže ak nemá príjmy, nemá z čoho platiť odvody, preto sa rozhodol pre takéto riešenie. 

Dostala som splnomocnenie na vykonanie tohto úkonu. Vytiahla som "káble" a občiansky preukaz a urobila som podanie na živnostenský úrad. Do schránky na portál slovensko.sk mi prišiel potvrdzujúci mail, že podanie prebehlo v poriadku, bolo zaevidované, dostalo pridelené konkrétne poradové číslo. Pre mňa informácia, že je všetko tak ako má byť. Následne mal klient dostať poštou potvrdenie o tom, že jeho živnosť je pozastavená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komunikácia je stále jednosmerná, úrady sa do obojstrannej komunikácie príliš nehrnú. Majú dostatočnú prezamestnanosť na to, aby vypisovali listy. 

Ubehol mesiac, čakáme poštára so správou o tom, že živnosť je pozastavená, ale stále nič neprichádza. Beriem do ruky telefón a začína pátranie, čo sa s podanou žiadosťou stalo. Najskôr na živnostenský úrad, pýtam sa v akom stave sa nachádza pozastavenie živnosti daného klienta. Odpoveďou mi bolo to, že o ničom nevedia, že z portálu slovensko.sk im nebolo nič doručené.

Tak volám na technickú podporu uvedeného portálu. Tam mi poradili, aby som podala požiadavku na preskúmanie doručenia správy. Čakáme, čakáme, nič sa nedeje, tak opäť obvolávam živnostenský úrad a späť na technickú podporu portálu, stále dokola, prehadzujú si problém ako horúci zemiak. Nikto nič nevie poradiť, nikto nevie ako to riešiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už nahnevaná sa pýtam, či si uvedomujú, že v tomto prípade ide o čas? Klient je sezónny živnostník. Keď vie, že príjmy nebudú, jednoducho zvolil túto možnosť pozastavenia živnosti, kvôli tomu, aby nemusel platiť odvody do poisťovní. Hovorí sa, že : "Kde nič nie je ani smrť neberie", ale štát to nezaujíma, ten si svoje pýtať bude bez ohľadu na to, či zarábate, alebo nie.

Klientovi som sa musela ospravedlniť a dohodli sme sa, že posunieme pozastavenie živnosti o mesiac, lebo to sa dá urobiť len v reálnom čase. Musíme urobiť nové podanie, lebo to pôvodné sa z portálu slovensko.sk niekde vyparilo. Pre istotu som podanie novej žiadosti hneď telefonicky overovala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mesačné odvody za čas, o ktorý nás pripravil nefungujúci systém, zaplatiť musí, niet pomoci.

V zápätí sa našlo aj pôvodné podanie, ale to už nikto nebral do úvahy. Z portálu slovensko.sk síce prišiel ospravedlňujúci mail v znení :

Za vzniknutú situáciu a oneskorené doručovanie sa ospravedlňujeme. 

S pozdravom
Helpdesk ÚPVS

ale to nič neriešilo, lebo po 30 dňoch na takéto podanie živnostenský úrad nedokázal reagovať.

Ďalšou perličkou bolo zaplatenie správneho poplatku vo výške 2 €. S prvým podaním odišiel aj tento poplatok. Pani zo živnostenského úradu si bez mihnutia oka vypýtala nový poplatok, lebo bez zaplatenia poplatku sa podanou žiadosťou nemohla zaoberať a dopátrať ten predošlý schopná nebola. Nejde o 2 €, ide o princíp. Nemala som odvahu pýtať ich od klienta, lebo by si musel myslieť, že nie som kompletná. 

V ďalšom postupe, keď sme sa po mesiaci dožili termínu pozastavenia živnosti, bolo potrebné uvedenú skutočnosť oznámiť do Sociálnej poisťovne. S radosťou som zistila, že aj toto podanie sa dá uskutočniť prostredníctvom portálu slovensko.sk.

Urobila som podanie do Sociálnej poistovne, v prílohe som poslala Registračný list fyzickej osoby, splnomocnenie, podpísala som elektronickým podpisom. O pár dní mi volá pani z pobočky Sociálnej poisťovne z trvalého bydliska klienta, že čo som im to poslala? Že Registračný list fyzickej osoby má, ale že by bola radšej keby jej ho niekto priniesol osobne. Po vysvetľovaní, že jej ho nemá kto priniesť osobne a vlastne keď už ho má, jednoznačne zaidentifikovaný, podpísaný elektronicky, tak čo rieši, z nej vyliezol nápad, že RLFO môžeme priniesť na hociktorú pobočku a že už si to po svojej línii doručia.

Keď som si myslela, že konečne sme veci dotiahli do konca, tak som sa veľmi mýlila. Nový zážitok som mala na pobočke Sociálnej poisťovne, kde sme sa snažili odovzdať Registračný list fyzickej osoby za osobu, ktorá má trvalý pobyt v inom meste. V našej pobočke pani za okienkom už bola rozhľadenejšia, dobre vedela, že je možnosť podať takúto vec elektronicky, ale nezdržala sa nechutného komentára na kolegyňu z inej pobočky a samozrejme Registračný list neprijala. Pre mňa to bola posledná kvapka do preplneného pohára trpezlivosti, na toto už nikto nie je zvedavý.

Nemala som silu ďalej bojovať. Vytlačila som Registračný list fyzickej osoby a pre istotu som ho poslala poštou aj na pobočku trvalého pobytu klienta.

Možno sa v Sociálnej poisťovni zmilujú a budú akceptovať to, čo už dávno vedia, lebo prvotne túto informáciu, že sa niečo u živnostníka zmenilo majú zo živnostenského registra, budú to mať doručené fyzicky, podpísané modrým perom akurát nie prinesené osobne na pobočku.

Neviem, prečo informácie o zmenách dokáže živnostenský úrad oznámiť zdravotným poisťovniam, daňovému úradu, ale Sociálna poisťovňa si žije svojim životom odtrhnutým od reality. 

Nech sa pokúsi ma niekto presvedčiť o tom, ako všetko funguje, ako sú tu štátni úradníci len a len pre nás, ako nám vychádzajú v ústrety a snažia sa nám pomôcť. Mne zatiaľ len do hrobu.

Ľuboslava Šusteková

Ľuboslava Šusteková

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  69x

Som človek stojaci nohami pevne na zemi, napriek tomu chcem byť natoľko naivná, aby som znovu a znovu uverila v spravodlivosť dnešného sveta. Zoznam autorových rubrík:  Podnikanie na SlovenskuSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu