reklama

Šípkový lekvár

Posledné prechádzky do jesennej prírody pomaličky končia a skôr než nastúpi zima, zvyknem si priniesť domov pár čevených plodov šípky. Mám tak možnosť uvariť si šípkový lekvár.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Tento lekvár nie je celkom bežný, je to taký Mercedes medzi lekvármi. Ak ste ochotní podstúpiť trošku viac námahy, vyberiete sa touto tŕnistou a pichľavou cestou uvidíte, že výsledok bude stáť za to.

Šípkový lekvár sa varí naozaj len z maličkej a tenučkej dužiny šípky, pričom chlpaté jadierka a hnedá špička tvoria odpad. Najskôr treba nazberať dostatočné množstvo drobného ovocia. Potom, keď sa vám to náhodou podarí, tak ako Popoluška musíte dôkladne očistiť každú jednu šípku. Ak vytrváte a "vypitvete" každý jeden plod - to je ideálna cesta, ako získate kvalitu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj ja som s odhodlaním začala rozrezávať jednotlivé plody a vyťahovala som chlpaté, pichľavé vnútro, ale dlho mi to nevydržalo, napriek tomu, že si /možno naivne/ o sebe myslím, že trpezlivosti mám na rozdávanie. Po chvíli som mala pocit, že drobné pichľavé chĺpky mám všade. V tejto skúške som neobstála, rozhodla som sa, že to skúsim inak. S odstupom času môžem povedať, že sa oplatilo.

Šípky sú veľmi zdravé, minimálne pre svoj obsah vitamínov /A,B,C,E/, obsahujú draslík, železo, vápnik. 

Ingrediencie : šípky, voda, cukor /bežne dávam cukor, ale teraz som použila med, keďže toho nebolo veľa/

Pokiaľ ide o množstvo, tak to si musí urobiť každy podľa svojej chuti, zaručený návod neuvádzam. Záleží aký máte "materiál" - aké šípky sa vám podarí nazberať. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Moja surovina na lekvár, šípok nie je veľa, ale pre našu potrebu bohate stačí
Moja surovina na lekvár, šípok nie je veľa, ale pre našu potrebu bohate stačí (zdroj: Šusteková)
Šípky dobre umyjeme, zalejeme vodou tak, aby boli zakryté a dáme variť
Šípky dobre umyjeme, zalejeme vodou tak, aby boli zakryté a dáme variť (zdroj: Šusteková)

Varíme do úplného zmäknutia, až kým sa nerozpadávajú, vodu podľa potreby dolievame, aby sa nám neprichytili na dno hrnca.

Rozvarené šípky
Rozvarené šípky (zdroj: Šusteková)

Potom som ich úplne ľahko prepasírovala cez cedník na rezance. Jadierka zostali oddelené od ostatnej hmoty.

Toto ide úplne ľahko, nemusíte sa obávať, jadierka zostanú všetky v cedníku
Toto ide úplne ľahko, nemusíte sa obávať, jadierka zostanú všetky v cedníku (zdroj: Šusteková)
Obrázok blogu
(zdroj: Šusteková)
Obrázok blogu
(zdroj: Šusteková)

Myslela som si, že som vyhrala, ale figu borovú ... chlpáčov som v prevarenej hmote stále cítila, takže jadierka som síce vyselektovala, ale ešte to nebolo také ako som si predstavovala.

Takže prišla ďalšia fáza. Až keď som hmotu nanovo prepasírovala cez hustejšie sitko, tak konečne drobné chĺpky zostali oddelené.

Hustejšie sitko to vyriešilo
Hustejšie sitko to vyriešilo (zdroj: Šusteková)

Hmota sa ešte viac zredukovala, ale to mi vôbec nevadilo.

Hustotu som mala dobrú, tak už som prepasírovanú hmotu len prevarila a dosladila medom
Hustotu som mala dobrú, tak už som prepasírovanú hmotu len prevarila a dosladila medom (zdroj: Šusteková)
Hotovým lekvárom som naplnila suché poháre, zatvorila viečkom, na chvíľu otočím hore dnom, nesterilizujem, v pohode vydržia
Hotovým lekvárom som naplnila suché poháre, zatvorila viečkom, na chvíľu otočím hore dnom, nesterilizujem, v pohode vydržia (zdroj: Šusteková)

Tento lekvár nie je z tých, ktorý si namažete na krajec chleba. Na chlebík, alebo koláče určite lepšie zapasujú marhuľové, slivkové, malinové, jahodové lekváre a džemy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

U nás sa tento šípkový lekvár používa vyslovene k červenému mäsu. Ak sa stane, že sa vám na zimu do mrazničky nasťahuje nejaká divina, alebo hovädzina - to je tá správna príležitosť pre tento lekvár. Do mäsových omáčok je jedinečný. Túto chuť nahradia už iba brusnice, ale to je už o inom...

Ľuboslava Šusteková

Ľuboslava Šusteková

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  69x

Som človek stojaci nohami pevne na zemi, napriek tomu chcem byť natoľko naivná, aby som znovu a znovu uverila v spravodlivosť dnešného sveta. Zoznam autorových rubrík:  Podnikanie na SlovenskuSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu